Kurz telefonů a tabletů pro seniory

V minulých měsících se mi naskytla příležitost být lektorem kurzu pro seniory. Měl jsem jim přiblížit, jak se používá chytré mobilní zařízení s Androidem. Většina ze účastněných se toho bála, stačilo „rozsvítit“ obrazovku a už měli velký respekt cokoliv udělat, aby nezpůsobili katastrofu. Ovšem zbytečně.
Začali jsme od základu, nejdřív trocha teorie, co to chytrý telefon je a pak jsme postupovali podle přiložené osnovy. Důležité bylo jim předat informace, jak se takové zařízení používá, co kde najdou, jak si můžou měnit nastavení, k čemu je stavová lišta, co na ní najdou a k čemu jsou všechny ty ikony. Jak jsme probrali základy, další výuka probíhala metodou otázka a odpověď. Zajímavé bylo, že se většina zúčastněných po pár hodinách zajímala nejvíce o aplikace Fotoaparát a WhatsApp. Můžete si tipnout, z jakého to bylo důvodu… Jestli jste si tipli, že to bylo „co nafotím, to chci poslat“, tak jste to trefili.
Dalším velkým tématem byly Mapy od Seznamu, aby našli body zájmu a jak se k nim dostat. Dále je zaujala aplikace Mapy od Googlu kvůli navigaci a hledání autobusových či vlakových jízdních řádů (IDOS). Čas jsme také věnovali i ostatním aplikacím, které zjednodušují každodenní život, např. aplikace na věrnostní karty nebo nákupy přes internet (Košík, Mall apod.). Probrali jsme toho daleko víc, těch možností bylo hodně. Zabrouzdali jsme i do online světa (online bankovnictví, sociální sítě), ale to už bylo příliš složité a dle reakcí by to stejně nevyužili.
Kurz probíhal každý čtvrtek po dobu třech měsíců a trval dvě hodiny. Bylo velmi příjemné sledovat, jak si rady zkouší. Jak mají radost z toho, že už se telefonů nebojí a mohou je bez obav používat.

Přiložený soubor: Osnova pro kurz telefony a tablety

Když Windows pomalu nabíhají

Byl jsem na bruslích. Dorazil jsem k autu a v tom volal pan Novák. Během telefonátu jsem se dozvěděl, že ke své práci potřebuje notebook každý den, protože vytváří kompletní projektovou dokumentaci.

Notebook ovšem dlouho nabíhal a pracovat na něm se vůbec nedalo. Všechno totiž trvalo děsně dlouho.

Domluvili jsme se, že se u pana Nováka zastavím a podívám se na to. Když jsem k němu přijel, operační systém na notebooku nabíhal asi osm minut. Další úkony jsem ani nezkoušel, protože bychom u toho trávili dlouhý čas.

Vše nasvědčovalo tomu, že disk, na kterém měl pan Novák data, už dosloužil. Navrhl jsem mu řešení: „Vezmu si notebook domů, podívám se, jaký je uvnitř disk, objednám nový a vše dám do stavu, na který byl zvyklý“. O průběhu zakázky byl pan Novák dobře informován.

Přijel jsem domů, notebook jsem rozebral. Zjistil jsem typ disku a objednal nový. I přes to, že byl původní disk poškozený, veškerá data se podařilo zálohovat. Druhý den jsem nainstaloval operační systém Windows 10 a programy, které pan Novák běžně používal a obnovil data.

Po pěti dnech měl pan Novák opět funkční notebook a mohl pokračovat v práci.